Krátké a úderné divadlo v Malém divadle s Václavem Helšusem
KÚD vzniklo ve Frýdlantu jako soubor studentů Střední umělecké školy. Viděl jsem je po roce 2001 v jednom bočním sálku Domu kultury v Liberci, kde dávali Veselohru na mostě, větší role hráli Miroslav Holubec a Jakub Žáček s Václavem Helšusem. Nové představení po deseti letech .. A viděl Bůh, že to nebylo dobré sehrálo 21. ledna Krátké a úderné divadlo opět s Václavem Helšusem jako hostem.
Malé divadlo je plné, zavírá se opona, dvojice nastupuje, Mirek Holubec má úctyhodný oblek, jeho kolega Martin Švácha je bosý a spoře oblečený. Zdlouhavě vysvětlují, že se KÚD bude věnovat jen zásadním věcem.
Do doby, než vznikla řeč, se domlouvali neandrtálci pouze skřeky. Vlasatý mladý muž v leopardí kůži jde žádat o ruku slečnu v leopardí kůži, její rodiče v kůžích přikyvují, ale jevištěm znějí jen skřeky a ty překládá Holubec do dnešního jazyku a píše je na psacím stroji. Pracuje jako zástupce ředitele,diktuje a píše. Když mladík získá souhlas, praští kyjem svou milou do hlavy aodtáhne si ji. Skřeky komentované úřední mluvou, to je superscéna.
Druhá scéna je z prostředí inkvizice, která vyšetřuje možné čarodějnice, co na koštěti létají na Kittnerovy kameny. Vyšetřující kněží si po procedurách vyprávějí, že jedna bába skvrnu má, její dcera taky, té byla škoda, už je upálená. Ženy výlety vzduchem odmítají, chtějí se zachránit. Jediná se přiznává,že opravdu letěla, s dábly souložila a těší se, až ji upálí. Dvě jí vyčítají, že přijde o kvílení. Dvojice dívek pak zpívá píseň, jak si užívají, než je upálí, je to dost drsný černý humor. Zpívá se živě na halfplayback, docela dobře. Pavlína Žďánská po ZUŠ v Jablonci studovala na Vyšší odborné škole, hraje v Pidivadle, zpívá v muzikálu Monte Christo, s ní zpívá Klára Šváchová, žena principála a matka malého Kryštofa. Inkvizitoři jsou Martin Kadlec, známý kytarista, a Marek Ottl, pianista a šéf Big O´Bandu.
KÚD vychází z názvů představení Jáma a divadlo, Kde ty loňské něhy jsou atd., tedy divákovi bude představeno něco jiného. Není jasný režisér, jde vesměs o kolektivní práci, není jasné obsazení, herci se mohou měnit. Zřetelná byla neúčast Jakuba Žáčka, který byl na první pohled výrazný, nyní hraje krom divadla i v televizi, jeho způsobu humoru část tohoto představení konvenuje.
Třetí scéna je o vojáčkovi z 1. světové války, který mizerně maluje, anděl mu hledá uplatnění, umí mluvit dobře k lidem. Hitler si to rozmýšlí a nakonec řve k zástupům, co jim, Němcům, všechno dá. Anděla hraje Lenka Marková- Hallerová-Samková- Rettigová, drobná brýlatá nezpívající blondýna, redaktorka Českého rozhlasu, jak ona, tak vojáček se snaží, ale není to ono, je to minulost, velký oblouk se prostě nevyvedl.
Naopak předposlední scéna zachycuje prezidenta v nedbalkách, Marii opravuje na Ivanku, motá se mu hlava, vykládá, jak se co překládá, slovu pussy věnuje největší pozornost, když jmenuje Ovčáčka, je všem dávno jasný, úspěch je zaručen.
Poslední částí je Bůh, tentokrát je Václav Helšus přítomen, rozvaluje se v havajské košili a kraťasech na lehátku, v případě, že hraje jinde, mají ho natočeného na záznamu. Dívka mnoha jmen je opět andělem. Bůh se ptá: „Co jste to s klukem udělali, má díry na rukou?“Anděl namítá: „Vše opravíme, teď ale musíme čelit nepředvídaným okolnostem.“
Hana Scully Hauptvogelová se občas na jevišti mihne, ale spíš zajišťuje inspici.
Bohužel, na zdejším představení výrazně chyběl program, list s obsazením, který by mnohé vyjasnil a uvedl by autory textů i písniček. Škoda. Jinak se mi KÚD líbilo a o profesionalizaci některých členů a členek by se dalo uvažovat.
Otto Hejnic