Vražda v Orient Expresu
Poslední leden se stal dnem, kdy do libereckého Divadla F. X. Šaldy přišel Hercule Poirot. Uskutečnila se premiéra Vraždy v Orient Expresu Agathy Christie a jejího dramatizátora Kena Ludwiga.
Režisérka Kateřina Dušková zalichotila dámám. Kostýmy, které cestující 1. třídy v Orient Expresu nosí, jsou elegantní a odpovídají 30. létům, kostymérka Kristina Matre Křížová plukovníka oblékla do nápaditého obleku a osádku vlaku do střízlivých livrejí. Vlak z Istanbulu míří na Bělehrad, ale v Karpatech ho zastaví sněhové závěje a mezi tím se stane podivná vražda.
Režisérka si porozuměla se scénografem Pavlem Kocychem, staré věci dostávají do dnešního pohybu nové technologie, jedoucí vlak znázorňují tři světla, například kulisa představující vagón Orient Expresu odjede, vznese se do výšky, ale dole je chodba vlaku, či jídelna s barem nebo detailně provedené kabiny cestujících. Uprostřed tmy se vyloupne záď vlaku. Minulé scény se odehrávají v malé místnosti nad jevištěm.
Děj začíná v Istanbulu, asi 6 lidí statovalo v restauraci, před výjezdem vlaku, pak pokračuje v uzavřeném prostoru, každá z postav má jednu vlastnost, která je vymezuje proti ostatním, ale pod ní skrývá nejvlastnější pocity. Ředitel Orient Expresu Monsieur Bouc, Martin Stránský, potkává svého přítele Hercula Poirota a společně se vydávají na cestu. Bouc neustále hovoří o svém luxusním vlaku, máchá rukama, chvilku nepostojí, rozhodně nechce nic mít společného s Jugoslávií, natož s jejími četníky. Záhadu svěří na bedra odborníka. Herkula Poirota ztvárnil Zdeněk Kupka, nechybí mu knírek a hůlka, žertuje, drží starosvětský styl, vyjadřuje se zdvořile, všechny strany vyslechne, aby pak ke konci řekl, všichni jste mi lhali. Multimilionář Samuel Ratchett, Přemysl Houška, se chová tvrdě, marně chce získat Poirota, hrozí mu nebezpečí, ale jen tak se nelekne, spí s pistolí pod hlavou. Starou Kněžnu Dragomiroffovou hraje jako host výborná Milena Šajdková, role je přímo na ni ušitá, má pečlivě určenou míru kontaktu, zdá se být unavená, ale uvnitř hoří. Třikrát rozvedená Helen Hubbardová, Markéta Tallerová, je plnokrevná Američanka, lehce se spřátelí se svými obdivovateli, ale tvrdě útočí na všechny, které nemusí. Krásně zpívá. Je lehkovážná, inteligentní, nápadně elegantní ve své róbě a zářivé paruce, ale chce za své peníze první poslední. Patří jí celé jeviště.
Greta Ohlssonová, Štěpánka Prýmková, úzkostlivá, zmatená, která plete do řeči německá slovíčka, nejvíc diváky překvapí. Starý stevard Michel, Ladislav Dušek, spolehlivý, věrný, pyšný na svou uniformu, je symbolem Orient Expresu. Mary Debenhamová, Karolína Baranová, prožívá složité období s Plukovníkem Arbuthnotem, vysokým energickým Janem Jedlinským, který proti Hercule Poirotovi i ručně protestuje, brání přecitlivělou Mary a ohrazuje se pomalu proti všemu. Zbývá malý, rozpačitý, málem koktající Hector MacQueen, nedůvtipný sekretář, Tomáš Váhala, jenž nic podstatného neví, stejně jako půvabná Hraběnka Andrenyi, Barbora Bezáková.
Holčičku, která se obecenstvu obzvlášť líbila, malou Daisy, hrála pětiletá Anna Kocourková.
Orient Expres zastavil sníh, ale pod oknem nebyly žádné stopy, na dobu vraždy měli všichni alibi. Hercule Poirot řešil zapeklitý případ.
Inscenace se povedla. Režisérka Kateřina Dušková si našla ve Vraždě v Orient Expresu od Agathy Christie obraz minulého elegantního světa, detektiv se vyjadřuje vybraně, nikdo nemluví ani nevypadá sprostě. Každá postava hraje jedinou roli. Apartní kostýmy i předměty denní potřeby zhruba odpovídají době, kdy se příběh odehrává, ale pohyb na scéně pochází z 21. století. Stejně jako v moderní restauraci, kde mají myčku, rychlovarné konvice a mikrovlnky.
Hra zachycuje minulý čas, kdy si gentlemani k večeři brali kravatu a dámy si oblékly róby, a na sebesložitější vraždy měli šedé buňky mozkové Hercula Poirota.
Bylo opravdu plno. Seděl jsem na zaplněném druhém balkoně, dlouho zněl hlasitý potlesk. Vražda v Orient Expresu se obecenstvu líbila. Je příslibem i pro další sezónu.
Otto Hejnic