Ženy v Malém divadle
V rámci projektu Dvě pohlaví uvádí Divadlo F. X. Šaldy na Malém divadle hru Clare Boothe Luce Ženy. Komedii, která se hrála v roce 1935, přeložila Helena Fahrnerová. Režisér Vojtěch Štěpánek využil scénografa Milana Dvořáka a kostyméra Tomáše Kyptu a čtecí zařízení v Malém divadle, aby předvedl Ženy v plném lesku. Příběh z lepší čtvrti se odehrává v dámském klubu, u manikýrky, v nóbl restauraci, dámy berou na sebe róby i podle novodobé módy sportovní dresy. Podobné téma má současný Sex ve městě, ve staré hře ale jsou charaktery mnohem jednoznačnější.
Začátkem června bylo téměř vyprodáno, dámy si řekly, že tohle bude jenom pro ně. V publiku bylo pět až šest žen na jednoho vysmívaného pána. Šestnáct hereček bez jediného chlapa na scéně bylo trochu moc, zvlášť když se ptáte, jestli Jana Stránská, za svobodna Kokotková, není jí jen podobná. Další představitelka, Štěpánka Prýmková, je nepřehlédnutelná jako novinářka v černé paruce, která právě dopsala knížku, a okamžitě zapomenutelná, ba neviditelná v davu cvičících.
Příběh začíná v dámském klubu, kde sedí ušlechtilá Markéta Tallerová. A pochvaluje si, jak se má dobře, což jí nepřeje závistivá, zlá a hádavá Jana Hejret Vojtková. Přítomné paničky, také Karolína Baranová, Lenka Langová a Jana Stránská, Vojtkovou hlasitě odsuzují, ale stále ji poslouchají. Drb se stává tím nejhlavnějším a bohužel jediným tématem, celá mužská kariéra je vedlejší, podstatné je, jestli ho nezaujala nějaká druhá, mladší žena. Autorka již v roce 1935 věděla, že proti tomu nelze rozumně bojovat. Zbožňovaný muž Markéty Tallerové podlehne jedné prodavačce, což dotyčné vyslepičí manikýrka. Moudrá matka, Michaela Lohniská, jí radí cuknout a rozhodně nedat na kamarádky, ale ušlechtilá Markéta Tallerová tak dlouho váhá, až prohraje. Mladá Barbora Mottlová stojí v převlékací kabině v bikinách a Markéta Tallerová ji přesvědčuje, že je lepší, protože ho sedmnáct let věrně miluje.
Eva Lecchiová, druhá starší dáma, si za svoje peníze kupuje další manžely a ze života se raduje, zatímco většina přítomných řeší problémy s rozvodem.
Rozvedená Markéta Tallerová má zastání ve své dceři, Anně Losové, která se rafne s macechou, Barborou Mottlovou, jejíž telefon, plný podtextů k dalšímu nápadníkovi, připomene pánovi v letech, že jde ještě o něco jiného.
V představení hrály také modelky, prodavačky a tanečnice: Kateřina Vydrová, Eliška Hamplová, Kateřina Císařová, Bára Purmová a Lucia Schubertová. Nezjistil jsem, kdo hraje místo kouřící Markéty Coufalové.
Senzační úvod, slabší prostředek, mizerný konec, jako když čtete Onu dnes. Jedno ale překvapí: Máme šestnáct dívek a žen, a i když panuje jeden vzor, 90 – 60 – 90, každá je jiná.
Otto Hejnic
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.