She Loves Me

Broadwayský muzikál J.Masteroffa (libreto), J. Bocka (hudba) a S. Harnicka (texty) se dostal poprvé k českému divákovi.

Ve středu 29. ledna 2014 v libereckém Divadle F. X. Šaldy jsem viděl romantickou muzikálovou komedii She Loves Me. Přeložil ji Petr Palouš, dirigentem představení je Martin Doubravský. Režie se ujal operní zpěvák a muzikálový režisér  Oldřich Kříž, scény Jan Kříž, kostýmy navrhla Veronika Hindle, sbormistrem je Tvrdko Karlovič a textařem písní František Zacharník.

Původní námět je ze hry Milose Laszleho Parfumerie z roku 1937, na ni navazují další adaptace, roku 1949 hudební film s Judy Garlandovou a roku 1998 i film  Láska přes  internet s Tomem Hanksem a Meg Ryanovou, mnozí si ho ještě pamatujeme. Muzikál She Loves Me měl premiéru na Broadwayi v roce 1964,  autor hudby Jerry  Bock    napsal i slavného Šumaře na střeše.  Po Sugar a Zpívání v dešti je to třetí kus, kdy je v Liberci využit místní divadelní orchestr, sbor a balet.  Většina rolí je obsazena  místními,  jádro muzikálu tvoří Pražáci.  

Hlavní hvězda je Jan Kříž – Georg Kertész, protentokrát hraje partnera náležitě zamindrákovaného, což mu všechny ctitelky odpustí. Alžběta Bartošová jako Amalia Balasz přijde do místní parfumerie žádat o místo, prodavač Kříž, který je zamilován do krásné neznámé,  téměř do konce se jí nedává poznat. Otázka je,  zdali by toto v době mobilních telefonů bylo vůbec možné. Proto se děj odehrává  ještě  v 50. letech, v době sukní se spodničkami. Základní teze je však rozehrána  do dokonalosti, Alžběta Bartošová kvalitně zpívá i hraje, což není u pražských inscenací obvyklé. Jana Kříže jsem chválil už minule, Maria Blahynková – Ilona Ritter, rovněž zvládá svou roli bezprostředního děvčete. Radim Schwab – Mátyás Kodaly, vedle solidního zpěvu umí stepovat. Zoltán Sipos ztvárněný Michalem Pleskotem a Pepi Apard hraný Janem Tenkrátem stojí věrně po boku staršímu  majiteli parfumérie Maraczkovi,  Vlastimilu Zavřelovi. Zdeněk Nádeník, Jiří David, Livia Obručník Vénosová, Blanka Černá, Olga Kokošková, Marika Hanousková  a řada dalších herců nezůstávají pozadu.

Původní muzika je ještě z doby před Beatles, nedá se říci, že by vycházela ze tří akordů,   například zpívané a mluvené pasáže se prolínají.  Funguje jeviště s vytahovanými a otáčenými kulisami. Všechno má smysl, žádná minela se nekoná. Orchestr, dirigovaný Martinem Doubravským,  hraje sólo před druhým jednáním.  Pepiho kolo na jevišti, kostým Amálie, scéna placení a loučení se zákaznicemi a hlavně břitký humor, vytažený na veřejnost,  tohle vše, kapka po kapce, vytváří atmosféru představení.
Amalia má červené pyžamo s bílými puntíky, tuhle dívku přesvědčit, že jí dopisy psal  Georg a nikoliv imaginární princ, půjde zatraceně těžko.

Na rozdíl od Sugar a Zpívání v dešti je muzika úplně nová, člověk  ji nemá v uchu. She Loves  Me bylo v minulém čísle Divadeních novin vyhlášeno Sukcesem měsíce. Oldřich Kříž  organicky spojil všechny části inscenace, blahopřeji.

Otto Hejnic

Napsat komentář