Podivný případ se psem
Premiéra byla 9. prosince 2013 v Malém divadle v Liberci, jediný lístek jsem dostal 28. dubna 2014.
V roce 1944 popsal Hans Asperger typické znaky syndromu , který je více známý až od 80. let a značí druh autismu, kdy se u dotyčných nevyskytuje postižení řeči a je zachována normální inteligence. Po strhujícím úspěchu filmu Rain Man se na autismus soustředila pozornost veřejnosti, hlavně na slavné výhry v casinu. Šlo však o to realisticky zachytit, jak se postižený chová v normálním prostředí a jak na něj reagují ti, kteří o jeho hendikepu nevědí.
Román Marka Haddona (1962) vyšel roku 2003 a získal v Británii ocenění jako kniha roku. 2012 byla kniha zdramatizována Simonem Stephensem (1971), uvedlo ji londýnské Národní divadlo a následoval kolosální úspěch. Hra se rozletěla po světě, liberecká premiéra se jen o tři měsíce zdržela za Kladnem.
Je to hra, v níž jedinec, v našem případě „patnáctiletý“ Tomáš Váhala – Christopher, drobný hezounek v džínách a červené bundě, stojí proti všem. Autista, člověk, který je mimo, vláčí kolem sebe životy druhých. Když se mu něco nezdá, začne ječet nebo bouchat se do nohy.
Je náš, alespoň podle logických konstrukcí to tak vychází. Není náš, co je pro nás pomíjející, je pro něj zásadní. Tomáš Váhala kreslí na podlahu pevné obrazce, je vlečený, ale zároveň vlekoucí. Vyjmenovává podmínky života, ale k jednotlivým lidem kvůli nejasnostem nemůže. Kdo by ho chtěl, ten se nedočká, anebo se dočká hned.
Všichni ostatní jsme proti němu, protože je jiný , ale že si to nechceme přiznat, snažíme se mu pomoci, seč nám síly stačí.
Hru přeložil Jiří Josek. Režisér Vojtěch Štěpánek řeší autistu Christophera jako někoho, kdo je proti většině, ale pokud se na něco kohokoliv z ní zeptá, pokouší se mu smysluplně odpovědět.
Ať se jedná o jeho otce Eda, kterého ztvárnil Martin Stránský, údržbáře, který k němu lne a který ho má i rád. Dále slečnu v zvláštní škole v nápadných červených brýlích, Janu Stránskou, která mu pomáhá, kde to jen jde. Starou paní Alexanderovou, hranou Evou Lecchiovou, která by se o něj chtěla starat, ale to autista nepřipustí, není jeho příbuzná. Štěpánka Prýmková ho sice seřve jako Paní Shearsová, té patřil zabitý pes, probodený vidlemi, ale jako ředitelka školy se nechává umluvit, aby mu zařídila maturitní zkoušku. Přemysl Houška, Michal Maléř a Barbara Mottlová nesou svoji odpovědnost bez zbytečných řečí. Ztracená a objevená matka Judy, Jana Hejret Vojtková, je klidná, ale posléze zoufalá, když se její syn v nočním Londýně ztrácí. Nepomůže mu ani Bůh, kterého jako Páter Peters vyzývá Jakub Albrecht.
Opakuji, tady nejde o to, jak kdo hrál a jak to které herečce slušelo. Je to souboj, jestli vyhraje nemocný Christopher , nebo my všichni proti němu. Jan Váhala hraje svou zatím životní roli, všichni se mu snaží pomoci, včetně věčně urážlivých policistů.
Holou scénu řešil Milan David. Kostymér Tomáš Kypta zachycuje pohyb lidí na ulici, postupně chtějí postiženému nějak pomoci. Pomůže mu cesta domů, za maturitou? Ale ani po ní není svět pro Christophera přijatelný, útěchou může být, že je pro nás alespoň trochu srozumitelný.
Otto Hejnic
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.