Polská krev

28. března 2014 se vrátila opereta Polská krev skladatele Oskara Nedbala do libereckého  Divadla F. X. Šaldy. Hudebně ji nastudoval František Babický, režie se ujala mladá ostravská umělecká šéfka Gabriela Petráková. Podařilo se jí rozpohybovat celé jeviště, od úvodní scény s Šatnářkou Janou Ottovou, přes překvapivé hodiny se svlékající se slečnou, po závěr, kdy to dopadne, jak již je v operetě obvyklé. Na scéně Davida Baziky se v prvním jednání blýskají ze stran zrcadla, herci a herečky mizí a vynořují se v početných dveřích,  takže se scéna přelévá a ztrácí se rozdíl mezi útlými tanečníky a masivnějšími sboristy.

Kostýmy Sylvy Zimuly Hanákové připomenou dobu těsně před první světovou válkou. Po neúspěšné Nedbalově operetě Cudná Barbora měla Polská krev roku 1913 jednoznačný sukces a zamířila na  světové scény. Kostymérka oblékla v prvním jednání muže do fraků a dámy do velkých toalet, v druhém a třetím jednání  zvolila pánům pastelové barvy  a o krojích dam, zvláště u Heleny,  platí, že jsou tím výstižnější, čím méně věrnější. Dlouhé copy a krátké sukně dovedou Helenu, zprvu uraženou dceru statkáře Zaremby, což ovšem hrabě netuší,  do náruče přelétavého  hraběte Boleslava Baraňského, kterého ztvárnil Josef Moravec, v rámci možností  slušně zpívající mladý a ztepilý hrdina.  Režisérka zúročila u většiny základní efekt, například Zaremba v podání Tomáše Bartůňka pije a vytahuje  se svou diplomacií. Slyšel jsem písně, které se mi postupně vybavovaly z dávné minulosti (Zarembova Diplomata), a další, které jsem jako dítě naposlouchal v době rozhlasu po drátě.

Drobný, stále po pistoli sahající je Bronio z Popielů, rtuťovitý  Roman Harok, přítel a poradce hlavního hrdiny. Postarší a trochu kredenciózní primabalerína divadla Wanda Kwasiňska, ztvárněná Lucií Hájkovou, a  její matka – Blanka Černá, mají problém, chtějí bouřliváka hraběte Boleslava, ale jistotu jim dává Bronio. Všichni kvalitně zpívají, nejlepší je ale Helena, Gabriela Kopperová, sólistka opery, štíhlá, pohledná, která si svou roli zahrála s chutí.

V dalších rolích vidíme  Jiřího Bartoše, Zdeňka Nádeníka, Jiřího Davida, Jiřího Černého,  Šárku Venclovou,  Stanislavu Šinkovskou a další.  Balet řídila Jana Hanušová, mužský a ženský sbor vedl František Štěrbák.

Viděl jsem 18. června poslední sezónní představení operety. Živý orchestr pod zkušenou taktovkou Františka Babického,  divadelní soubor, kde  nikde nic neskřípalo. Režisérka Gabriela Petráková vdechla inscenaci současnou tvář.  A viděl jsem vděčné publikum, které se  dostavilo v hojném počtu.  Od září můžeme znovu chodit na  Polskou krev, poslední operetu na  programu. V dalším obsazení uvidí diváci Helenu – Věru Poláchovou a Zarembu – Pavla Vančuru.

Novou ředitelkou Divadla F.X.Šaldy se stala Jarmila Levko, přeji jí, ať ji divadelní elán neopustí.

Otto Hejnic

Napsat komentář