Don Pasquale – Gaetano Donizetti

Komická opera Gaetana Donizettiho Don Pasquale měla premiéru roku 1843, poslední uvedení v Liberci bylo v roce 1973.

Dirigentem nového představení je Richard Hein, který vedl opery v Holandsku, Německu a Japonsku, nyní i v Česku. Scénu a kostýmy vytvořila Zuzana Přidalová, jež umístila nemocniční postele a další nábytek do velké točny, která se otevírá a zavírá, Dona Pasquala oblékla do pruhovaného moderního obleku, vodorovně pruhované černobílé šaty dámského sboru doplňují černé paruky.

Zpívá se v italském originále, nad scénu se promítá překlad do němčiny a češtiny.

Zdeněk PlechTitulní postava má 70 let, ale na ně rozhodně nevypadá. Hlavním hrdinou je opravdu tlustý Don Pasquale, zpívá a hraje ho vynikající basista Zdeněk Plech, který sice podepíše, co podpisovat neměl, ale pak se má rázně k činu, scéna je ho brzy plná. Jeho hlavní protihráčkou je Norina, sopranistka Věra Poláchová, v žlutočerných šatech a později v rudé toaletě. Norina Pasqualovi tvrdí, že je třesoucí se stařec, který jí podepsal opravdu všechno. Hraje svou koketu s plným nasazením a odzpívává árie s lehkostí. Stejně výborně zpívající je Matej Chadima v roli Doktora Malatesty, méně výrazný je tenor Ernesto Róberta Remeselníka, jeho hrdina se chová trochu defétisticky. Režiséru Dominiku Benešovi představení běží bez problémů. Divadelní orchestr zní s jistotou, sbormistru Tvrtko Karlovičovi dobře odpovídají sbory.

Viděl jsem 27. ledna 2016 na velké scéně Divadla F. X. Šaldy již usazené představení, jeho premiéra byla 29. května 2015. Inscenace ukazuje, že lze Donizettiho hrát i pro současného diváka: na posteli vedle Dona Pasquala leží umírající a oživující se postava, sestřičkám lze dát „andělíčky“ se zapínáním vzadu a ozdobit je červenými srdci, na text z roku 1843 navléci nové bezeslovné vtipy, pak to lze vyložit jako zajímavou moderní inscenaci.

Hledal jsem hvězdy představení. Místní sopranistka Věra Poláchová si hlavní roli užila a zplna vychutnala. Překvapením pro mne byl Zdeněk Plech, sice mu není třicet, jak bych mu hádal, ale třesoucímu se starci se úspěšně vymyká, má za sebou účinkování po celé Evropě. Dirigent Hein je od roku 2012 dirigentem Opery Národního divadla v Praze. Jsem zvědav na druhé obsazení, kdy Dona Pasquala zpívá slavný, ale starší basista Pavel Vančura.

Otto Hejnic

Napsat komentář